Monday, May 09, 2005

The 'Melayu' in Me.

"The 'Melayu' in Ponchoman" by Maine will be published 10th May evening.

Image hosted by Photobucket.comImage hosted by Photobucket.comImage hosted by Photobucket.com

Engkorang boleh 'imagine' tak, satu lukisan 'water-colour' pun nampak punya lama, punya susah nak buat. Inikan sampai tiga dialog yang mesti dilakar dengan serupa... yang akhirnya masuk komik Gila Gila yang dulu harganya singgit lima posen je.
Dulu aku tak perasan benda benda kreatif ni, mata aku tak reti menghalusi. Aku habiskan baca buku Gila Gila bila balik bulan posa je sebab Mak Su aku kumpul, nak tolong kat dapur takut penat, kang batal posa pulak.

Kartun 'Jungle Joke' Jaafar Taib ni seangkatan 'Lawak Antarabangsa', walaupun dalam Gila Gila, semua orang boleh paham sebab takde dialog, tapi ekspresi karektor semuanya 'simpel' tapi tepat. Aku dapat poskad kartun kat atas tu kat KL International Book Fair baru ni. Nilah 'first time' aku belanja sampai ribu-ribu beli buku. Sebab dah tak payah nak 'mintak derma' dengan mak-bapak lagi dengan muka kesian.

Buku apa yang aku beli tu tak penting sangatla. Yang aku nak cerita sikit ni pasal macamana aku terserempak dengan komik-komik yang buat aku tersenyum puas. Aku rindu dengan komik Gila Gila yang mak aku campak dalam tong sampah dulu dulu masa aku sekolah. Takde sorang pun kawan kawan aku yang sekelakar Gila Gila, sebab tu aku rindu sangat. Aku tak pernah terpikir diaorang nak buat 'collection' macam komik 'superheroes' Mat Mat Salleh.

Tengok la komik komik sekarang. Sapa tu, Din Beramboi? Kalau nak kata dulu Gila Gila memunahkan Bahasa M'sia, aku tak setuju langsung. Kartunis dulu lagi berjiwa seni, dan celik sejarah bangsa. Din Beramboi tu memangla memunahkan Bahasa, 'Tenet' lah, hapalah siap buat kamus tukar semua perkataan yang bunyinya terus lain. Kalau anak aku bercakap pesen tu, memang sah aku campak komik Din Beramboi dalam tong sampah sekali dengan anak aku sekali aku humban.

Segala mesej asyik berbau politiiiiik aje manjang. Padahal komik komik diaorang bukan orang dewasa yang perabih duit membelinya pun. Budak budak sekolah mana paham apa yang depa nak perli.

Aku beli satu komik untuk setiap kawan yang aku rasa perlu kenal dengan kartunis kartunis yang sampai sekarang aku minat dan aku ingat.

Aku hantar satu kat Ponchoman, dia kan anak orang Nogoghi (N. Sembilan). Ntah dia tau ke tidak ada komik yang sekarang dah jadik klasik, penuh dengan sejarah dan cara hidup dan realiti seorang jejaka bernama Ujang. Tapi... aku sayang nak bagi komik 'Aku anak Minang' kat Poncho, yang ada ni last kopek punya hari tu.

Lepas tukar pikiran, aku hantar komik lagi satu kat dia. Punyalah tak sabar nak tengok camana reaksi Mat Salleh London bred (Poncho) tu nanti... mesti dia jadik jakun punya.

(bersambung...)

referer referrer referers referrers http_referer